Інформація Фонду соціального страхування України
На Київщині профінансовано 10,5 тис. лікарняних листків по догляду за дітьми до 14 років і хворими членами сім’ї
Понад 16,5 млн грн було направлено управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області на виплату допомоги з тимчасової втрати працездатності по догляду за хворим членом сім’ї відповідно до оперативних даних за І півріччя 2018 року. Загалом було профінансовано 10,5 тис. листків непрацездатності зазначеної категорії.
Право на оплату листків непрацездатності по догляду за хворим членом сім’ї мають усі застраховані у Фонді особи. Розмір допомоги визначається на загальних підставах і залежить від страхового стажу: від 50% середньої заробітної плати (якщо стаж не перевищує 3 років) і до 100% (якщо стаж – понад 8 років).
На відміну від листків непрацездатності у зв’язку із хворобою власне застрахованої особи, фінансування за якими здійснюється ФССУ починаючи з шостого дня непрацездатності, лікарняні листки по догляду за хворим членом сім’ї оплачуються Фондом з першого дня.
Надання допомоги з тимчасової втрати працездатності по догляду за хворою дитиною віком до 14 років здійснюється за весь період, протягом якого дитина за висновком лікаря потребує догляду, але не більше 14 календарних днів. А в разі стаціонарного лікування – за весь час перебування застрахованої особи в стаціонарі разом із хворою дитиною.
Допомога по тимчасовій непрацездатності по догляду за хворим членом сім’ї виплачується не більш як за три календарні дні, а у виняткових випадках, з урахуванням тяжкості хвороби та побутових обставин, – не більш ніж за сім календарних днів.
Видача листків непрацездатності застрахованим особам, якщо страховий випадок настав за межами України
Як повідомляє сектор експертизи тимчасової непрацездатності відділу фінансового контролю та аудиту управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Киівській області, відповідно до ст. 19 Закону України від 23.09.1999 №1105 «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» в редакції Закону України від 28.12.2014 №77 (далі –Закон №1105) право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України.
Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), якщо інше не передбачено законодавством.
Громадяни України, які працюють за межами території України і не застраховані в системі соціального страхування країни, в якій вони перебувають, мають право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги відповідно до Закону №1105 за умови сплати страхових внесків до Фонду, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Згідно із Законом №1105 єдиною підставою для призначення і наступної виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності (далі – ЛН).
Порядок і умови видачі, продовження ЛН визначаються Інструкцією про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 13.11.2001 №455 (далі – Інструкція №455).
Відповідно до п.1.3.1 та п.1.3.5 Інструкції №455 ЛН видається громадянам України, іноземцям, особам без громадянства, які проживають в Україні і працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб, у тому числі в іноземних дипломатичних представництвах та консульських установах, а також громадянам України, які постійно проживають на території України та працюють на умовах трудового договору (контракту) за межами України і не застраховані в системі соціального страхування країни, в якій вони перебувають.
Разом із тим, згідно з пунктом 1.12 Інструкції №455, документи, які засвідчують тимчасову непрацездатність громадян України під час їх тимчасового перебування за межами держави, підлягають обміну на ЛН згідно з рішенням лікарсько-консультативної комісії (далі – ЛКК) лікувально-профілактичного закладу за місцем проживання чи роботи у разі:
а) гострих захворювань і травм;
б) загострення хронічних захворювань;
в) вагітності та пологів;
г) оперативних втручань при невідкладних станах;
ґ) лікування згідно з рішенням комісії МОЗ України з питань направлення на лікування за кордон.
Обмін здійснюється на підставі перекладених на державну мову та нотаріально засвідчених документів, які підтверджують тимчасову втрату працездатності під час перебування за межами України.
Згідно зі ст. 30 Закону №1105 комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства, установи, організації розглядає підставу і правильність видачі ЛН та приймає рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг або про відмову в його призначенні.
Таким чином, у випадку настання у застрахованих громадян України тимчасової непрацездатності під час їх тимчасового перебування за межами держави, допомога по тимчасовій непрацездатності призначається комісією із соціального страхування підприємства, установи, організації на підставі ЛН, виданого згідно з рішенням ЛКК в порядку обміну та оформленого належним чином.
По Київській області витрати на допомогу по тимчасовій непрацездатності склали понад 175 млн. гривень
Витрати на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності станом на 1 липня 2018 року становлять 175352 тис. грн. У порівнянні з аналогічним періодом 2017 року витрати збільшились на 41505 тис. грн. або на 31,0%. Збільшення фактичних витрат відбулося за рахунок росту середньоденної допомоги на 52,76 грн. (з 158,64 грн. до 211,40 грн.). Про це повідомляє прес-служба управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області.
Кількість робочих днів, втрачених через тимчасову непрацездатність складає 829,5 тис. днів. У порівнянні з аналогічним періодом 2017 року, кількість днів зменшилась на 14,2 тис. днів.
Правління Фонду затвердило нову форму заяви-розрахунку
Як повідомила прес-служба управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, з 1 жовтня 2018 року почне діяти нова форма заяви-розрахунку для надання матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві. Документ оформлює та подає до робочого органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України або його відділення страхувальник (роботодавець).
Відповідну постанову «Про затвердження Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою непрацездатності та деяких виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів ФССУ» правління Фонду затвердило на своєму позачерговому засіданні 19 липня.
Нова форма заяви-розрахунку об’єднала документи, на підставі яких здійснювалось фінансування страхувальників до реорганізації Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
Зокрема, відповідно до прийнятого Порядку, оформлена заява-розрахунок може бути передана роботодавцем і прийнята Фондом в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису.
Крім того, Порядок запроваджує нові підходи до обслуговування страхувальників, дозволить вдосконалити систему фінансування та упередити можливі помилки при визначенні розміру допомоги та страхових виплат.
З цією метою робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюватимуть попередній контроль правильності нарахування виплат та у разі виявлення помилок надаватимуть рекомендації страхувальнику щодо їх усунення ще до фінансування виплат. Це дозволить уникнути штрафів, які сьогодні можуть накладатись на роботодавця у разі виявлення неправомірного використання коштів Фонду соціального страхування України під час перевірок за фактом вже профінансованих заяв-розрахунків.
Також з 1 жовтня цього року набуває чинності система інформування роботодавцем про здійснені виплати застрахованим особам, що має на меті зменшити ризик можливих затримок при компенсації застрахованим особам втраченого заробітку за період хвороби (оплата за листками непрацездатності), виплаті допомоги по вагітності та пологах, здійсненні страхових виплат потерпілим на виробництві.
20,8% працюючих проходять медичну реабілітацію після інфаркту міокарда та операцій на серці
Як повідомила прес-служба виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, з початку 2018 року за рахунок коштів Фонду соціального страхування України на відновне лікування у реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів було направлено понад 15 тис. застрахованих осіб. З них лікування за профілем кардіореабілітація (гострий інфаркт міокарда, операції на серці) отримали 20,8%.
«За рахунок коштів Фонду реабілітацію отримують офіційно працевлаштовані, тобто здебільшого це достатньо молоді люди, які, на жаль, уже перенесли важкі захворювання. Наприклад, ми направляли за кошти ФССУ на курс відновного лікування чоловіка, який переніс інфаркт ще до 40 років. Ця програма фінансується Фондом повністю й дозволяє пацієнтам відновити здоров’я та працездатність, а також мінімізувати ризик рецидивів», – зазначає директор департаменту медичних та соціальних послуг виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України Олена Пухка.
Крім того, у розрізі профілів лікування 20,2% застрахованих осіб були направлені до санаторно-курортного закладу за профілем м’язово-скелетної реабілітації (ортопедичні, травматологічні операції); 17,9% – за профілем цукрового діабету; 14,2% – нейрореабілітації (інсульти, черепно-мозкові травми); 9,4% – у разі ускладненої вагітності; 6,6% – після операцій на органах травлення; 10,9% – за іншими профілями.
У Фонді соціального страхування України зазначають, що вчасна реабілітація осіб зі складними патологіями є одним з головних чинників упередження настання первинної інвалідності. Зокрема, у 2017 році за кошти ФССУ реабілітаційне лікування отримали понад 25 000 застрахованих осіб і членів їх сімей, серед яких більше 19 000 мали складну патологію з тривалим лікуванням – завдяки отриманій реабілітації 83% з них відновили здоров’я та приступили до роботи одразу після повернення з санаторію.
Нагадаємо, з 01 січня 2018 року Фонд здійснив реформування системи надання соціальних послуг, перевівши їх на адресність. Сьогодні ФССУ оплачує реабілітаційне лікування за медичними показами кожному працевлаштованому, потреба в забезпеченні соціальною послугою покривається 100%.
Прес-служба виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України
(044) 206-14-39, 097-723-67-16
11/06/2018
Розрахунок допомоги з тимчасової непрацездатності після переведення працівника з іншого підприємства
Як повідомляє прес-служба виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у разі переведення працівника на роботу на інше підприємство грошова компенсація за невикористані ним дні щорічних відпусток за його бажанням має бути перерахована на рахунок підприємства, куди перейшов працівник. При цьому нарахування та сплату ЄСВ здійснює підприємство, з якого працівник звільняється за переведенням, та відповідно відображає ці суми у звіті про ЄСВ.
При наданні відпустки на новому місці роботи дні щорічної відпустки, яка надається за період роботи на попередньому місці роботи, оплачуються із суми компенсації, яка перерахована на нове місце роботи.
Новий роботодавець проводить лише виплату працівнику суми грошової компенсації без нарахування ЄСВ. Крім того, він не відображає суму виплаченої працівнику компенсації у звіті про ЄСВ.
Розрахунок страхових виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням здійснюється відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 № 1266.
Відповідно до п. 3 Порядку № 1266 середньоденна заробітна плата обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати, на яку нарахований ЄСВ та/або страхові внески на відповідні види загальнообов'язкового державного соціального страхування, на кількість календарних днів зайнятості (відповідно до видів страхування - період перебування у трудових відносинах, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими договорами, тощо) у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин: тимчасова непрацездатність, відпустка у зв'язку з вагітністю та пологами, відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати.
Отже, дні щорічної відпустки не виключаються із розрахункового періоду, оскільки така відпустка не відноситься до поважних причин відсутності на роботі, визначених п.3 Порядку № 1266.
Згідно з п. 32 Поряду №1266 середня заробітна плата для розрахунку допомоги по вагітності та пологах і допомоги з тимчасової непрацездатності, оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця обчислюється роботодавцями на підставі відомостей, що включаються до звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що подаються до ДФС.
Отже, якщо компенсація за невикористану відпустку була нарахована та з неї сплачено єдиний внесок на попередньому місці роботи, а виплачена на новому місці роботи, то у разі настання страхового випадку в період перебування у трудових відносинах за новим місцем роботи при обчисленні середньої заробітної плати вона не враховується (роз’яснення Мінсоцполітики від 25.11.2015 № 1531/13/84-15).
07/06/2018
Науково-практичний семінар – як засіб для покращення ефективності роботи з профілактики нещасних випадків
Сьогодні, 7 червня, в управлінні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області проведено науково-практичний семінар з обговорення результатів аналізу стану виробничого травматизму на підприємствах області та ефективності профілактичної діяльності, яку здійснює служба страхових експертів з охорони праці. У семінарі взяли участь страхові експерти з охорони праці та керівники відділень управління в районах і містах обласного значення Київщини. Загальна кількість учасників – понад 20 осіб.
Із вступним словом до учасників семінару звернувся заступник начальника управління – начальник юридичного відділу Петро Рева, який привітав присутніх та наголосив на важливості проведення постійної роботи щодо вдосконалення роботи з профілактики нещасних випадків на виробництві, запобігання їх настанню та усунення загрози здоров’ю працівників, викликаної умовами праці.
Організатори семінару запропонували слухачам цікаву і змістовну програму та ознайомили присутніх з показниками стану страхового травматизму і його динамікою за восьмирічний період, презентували діаграми і таблиці з аналітичним матеріалом.
Спікер семінару, начальник відділу з профілактики страхових випадків Олексій Савченко, характеризуючи роботу страхових експертів, озвучив її позитивні здобутки за останні роки і звернув увагу на існуючі недоліки, зокрема в питаннях надання допомоги роботодавцям в запровадженні системи управління охороною праці на підприємствах, проведенні інформаційно-роз’яснювальної роботи, та запропонував конкретні шляхи покращення.
Основною метою подібних заходів є вдосконалення роботи в галузі профілактики нещасних випадків, забезпечення її ефективності.
06/06/2018
Порядок отримання матеріального забезпечення, яке надає
Фонд соціального страхування
Як повідомляє прес-служба виконавчої дирекції Фонду соціального страхування, Фонд здійснює матеріальне забезпечення застрахованих осіб, яке включає в себе допомогу по тимчасовій непрацездатності (фінансування за лікарняними листками), допомогу по вагітності та пологах, а також допомогу на поховання.
Нагадаємо, що застрахованим у ФССУ є кожен офіційно працевлаштований або ФОП (тобто ті, хто сплачує та/або за кого сплачується ЄСВ). Сьогодні таких осіб більше 12 млн – кожен з них має право на виплати та соціальні послуги від Фонду у разі настання страхового випадку.
Процедуру отримання матеріального забезпечення застрахованою особою можна поділити на декілька етапів:
1. Отриманий листок непрацездатності в закладі охорони здоров’я працівник передає до уповноваженої особи на підприємстві – кадровика, табельника або бухгалтера, для заповнення зворотної сторони листка непрацездатності (визначення страхового стажу застрахованої особи та кількості днів, за які буде надаватися матеріальне забезпечення).
2. Передача листка непрацездатності на розгляд до Комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації (приймається рішення щодо надання матеріального забезпечення).
3. Розрахунок бухгалтерією страхувальника суми матеріального забезпечення та оформлення заяви-розрахунку для отримання фінансування від робочого органу Фонду.
4. Подача страхувальником заяви-розрахунку до робочого органу Фонду (за місцем обліку в органі Фонду) та подальше фінансування такої заяви шляхом перерахування робочим органом Фонду заявлених коштів на спеціальний рахунок страхувальника.
5. Виплата страхувальником матеріального забезпечення застрахованим особам у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати.
05/06/2018
Розпочалися відбірні регіональні змагання VI Всеукраїнської спартакіади «Сила духу»
Як повідомила прес-служба виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, стартував перший етап VI Всеукраїнської спартакіади «Сила духу». Протягом червня-серпня в усіх регіонах держави пройдуть відбірні змагання спартакіади. За їх результатами будуть сформовані команди, що представлятимуть області та столицю держави на завершальному етапі, який цьогоріч відбудеться в місті Ужгороді з 12 до 14 вересня на базі спортивного комплексу «Юність».
До програми фінальної частини Всеукраїнської спартакіади включено 6 видів спорту: армспорт, бомбаскет, гирьовий спорт, дартс, настільний теніс, шахи. Переможці визначатимуться в особистій, командній за видами спорту та загальнокомандній першостях. Спортсмени, які посядуть призові місця в особистих змаганнях в кожному виді програми, традиційно нагороджуватимуться також цінними подарунками.
Характерною ознакою є невпинне зростання масовості та популярності спартакіади серед потерпілих на виробництві, що ілюструють дані щодо кількості учасників відборів за роками: 2013 рік – 1478 осіб; 2014 рік – 1722; 2015 рік – 1785; 2016 рік – 2037; 2017 рік – 2287.
Спартакіада є значимою загальнонаціональною подією. Виявом належної державної уваги до цього заходу та визнання його важливого статусу є вітання, які щороку адресуються учасникам та організаторам спартакіади Президентом України, Головою Верховної Ради України, Прем’єр-міністром України, Міністром соціальної політики України. Як зазначив, зокрема, в одному з них П. Порошенко: «Є всі підстави упевнено заявити про запровадження в нашій державі ще однієї гарної традиції».
Найкращим же підтвердженням затребуваності в суспільстві і життєдайності ідей Всеукраїнської спартакіади «Сила духу» є щирі слова подяки від її учасників, в яких емоційно і напрочуд душевно відображається сутність цього, втілюваного Фондом для людей, проекту. Інвалід-колясочниця з Донеччини Л. Кірковська про це сказала так: «Після таких неповторних подій надовго залишається наснага, народжуються сміливі плани на майбутнє і просто хочеться жити яскравим різнобарвним життям».